En CO2 pumpe fungerer ved at man skruer patronen (som fås i forskellige størrelser) på pumpehovedet hvorefter pumpehovedet monterer på ventilen og der åbnes for luften. Det er langt den hurtigste måde at få pumpet din cykel på.
CO2 cykelpumpen er en forholdsvis lille og simpel pumpe, som fås i forskellige udformninger. Det er vigtigt at du sørger for at pumpehovedet passer til den ventil, der sidder på dit dæk.
SKS co2 patron til Air champ uden gevind -...
Pumpe AirBooster CO2 Hoved 16g
SKS Airchamp Pro Co2 pumpe inkl. 16 grams...
SKS patroner co2 16g til Airgun/Airbuster-...
Pumpe AirBooster CO2 Hoved 25g
Vær ligeledes opmærksom på de forskellige gevind på patronerne og pumperne. Det er vigtigt at de passer sammen. Hvis du køber patroner uden gevind, skal pumpehovedet også være uden gevind o.s.v. Patronerne til CO2 pumper fås i flere størrelser, alt efter hvilken type af slange du skal have fyldt op. Hos eCykelhjelm.dk kan du finde patroner med hhv. 12, 16 og 25 gram. Jo større patroner du køber, jo større slange skal pumpes op (jo flere gram, jo mere luft). De helt store patroner er primært til store MTB dæk. Vær opmærksom på at patronerne ikke kan genopfyldes.
Noget du også bør overveje før du køber en CO2 cykelpumpe, er dit behov for hurtigt påfyldning af luft. En CO2 pumpe fungerer ved at man, efter at have skruet patronen på pumpehovedet, ”åbner” for luften indtil slangen. Påfyldningen går virkelig stærk, og det er bestemt den hurtigste måde at fylde luft i slangen på.
Fordele og ulemper ved CO2 pumpen
Det at CO2 pumpen er ekstremt hurtig til at fylde luft i din slange er helt klart dens største fordel. Du kan nemt og hurtigt opnå et højt dæktryk, hvilket kan være gavnligt i nogle situationer, hvorfor man tit bruger dem i cykelløb. En anden fordel ved denne type cykelpumpe, er at ventilen på dækket ikke så nemt knækker under påfyldning af luft, fordi du kan holde pumpen stille. CO2 cykelpumpen er også både let og praktisk at have med, fordi den er så kompakt.
Det er værd at overveje den molekylære sammensætning af almindeligt luft og CO2, fordi nogle cyklister oplever, at cyklen oftere skal have luft, når man har brugt en CO2 pumpe til påfyldning af luft.