Cykellygter

Når mørket falder på, er cykellygter en nødvendighed. I denne kategori finder du et stort udvalg af godkendte cykellygter. 

Hvis du er født før 1980’erne husker du sikkert de altdominerende cykellygter, der var på markedet dengang. Det var den berømte og berygtede dynamolygte, der lyste, når man trådte i pedalerne. Desværre var den ikke særlig rar, for energien fik den ved hjælp af et lille hjul, der sad på cyklens fordæk. Det var til evig irritation for mange, for det føltes næsten som om, at dynamoen modarbejdede hjulet. 

Dynamolygten lever i øvrigt stadig, men den er heldigvis blevet mere tidssvarende som en indbygget del af forhjulet, og samtidig er rullemodstanden blevet meget mindre, så man næsten ikke mærker, når lygten er tændt. 

Derudover sikrer dynamolygten at man ikke bare bliver set, men også at man selv kan se, hvor man kører. Mange cykellygter er designet sådan, at de gør cyklisten synlig for bilisten. Til gengæld oplyser lygterne ikke ret meget, så det kan være meget svært at orientere sig, når man cykler i mørke.  Men dynamolygten og andre bedre cykellygter lyser op, så cyklisten kan se, hvis man har langt mellem gadelygterne. Dynamolygten er fastmonteret på cyklen, så tyveknægte får svært ved at stjæle dem, og samtidig glemmer man aldrig at tage dem med sig. 

Stort udvalg af cykellygter

I dag er der heldigvis mange andre cykellygter på markedet udover dynamoen, der har gjort det meget nemmere at blive set i trafikken. For det kan være en farlig oplevelse at cykle på dårligt oplyste veje og gader med mørkt tøj på - uden reflekser og alt for lidt lys på. Faktisk gør det mange cyklister umulige at se i vintermørket eller på regnvejrsdage, hvor især bilisterne har svært ved at få øje på de bløde medtrafikanter. 

Ikke mindst derfor er der naturligvis regler for, hvordan cykellygterne skal fungere for at leve op til sikkerhedskravene. Først og fremmest gælder det, at forlygten skal være tydelig synlig mindst 300 meter væk, og den skal også være synlig fra siden. Det er samme regler for baglygten, der i øvrigt altid skal lyse rødt. Begge lygter skal monteres på cyklen, så de lyser ligeud eller lige bagud. Dog kan forlygten sættes på, så den lyser lidt nedad, hvis den lyser kraftigt, og dermed risikerer at blænde de modkørende trafikanter. 

Siden en ændring af loven i 2012 har de såkaldte dinglelygter heller ikke været tilladte som cyklens eneste lys, da de ikke lyser kraftigt nok. Det er tilladt at både forlygte og baglygte blinker i stedet for at lyse vedvarende. Lysene skal dog bare blinke mindst 120 gange i minuttet. Og hvis forlygten er gul, må den heller ikke blinke. De fleste cykellygter i dag får sin energi fra batterier, og batterier skal have en levetid på mindst fem timer ved fem graders varme. 

Grunden til, at loven om cyklernes lygter blev lavet om i 2012, var, at mange små, dinglende lygter fra styr og bagagebærer ikke var gode nok til at blive set i trafikken. Lygterne var blevet populære, fordi de var billige, og fordi de var nemme at montere og afmontere. Men nu skal man have godkendte lygter som for eksempel, dioder, LED, halogen eller dynamo. 

Magnetlygter har gjort det lettere at huske lyset

I dag er de mest populære hos mange de såkaldte magnetlygter, hvor man skruer en magnet i hjulet, som derefter sender energien til lygten, når hjulet ruller. Samtidig oplades lygterne ved cyklingen, så lysene stadig blinker videre i et par minutter, hvis man for eksempel holder for rødt lys. Magnetlygterne er meget populære, blandt andet fordi man ikke glemmer at tage dem af og på, og fordi de er besværlige at stjæle. 

I dag har langt de fleste cyklister indset, at det er det eneste rigtige at have cykellygter på. Undersøgelser viser, at hver femte ulykke på cykel sker efter mørkets frembrud, så det er bare med at anskaffe dig et godt sæt lygter. 

Men hvad skal du overveje, inden du køber nye cykellygter? Det er der råd for, for der findes efterhånden rigtig mange modeller til forskellige formål. Du skal derfor tænke over dit behov, inden du køber. Skal lygterne kun bruges for at bilisterne skal kunne se dig – eller vil du også gerne selv kunne se på en mørk vej? Er du den glemsomme type, der glemmer at tage lygterne med dig, så er det nok en god ide at købe lygter, der monteres fast på cyklen. 

Endelig betyder det også noget, om det er batteridrevne lygter eller en dynamo, for det er ikke alle cyklister, der husker at skifte batteriet. Når du har gjort dig de overvejelser, kan du tage til cykelhandleren for at få gode råd og vejledning til det helt rigtige sæt lygter til dig. Men inden du køber et sæt, så skal du huske at teste dine nye lygter. Test eventuelt hvor god spredningen er i lyset ved at holde lyset op mod en væg med cirka 10 centimeters afstand. Hvis lyset spreder sig godt, kan du tydeligt se det på væggen. Sørg også for at købe lygter i en solid kvalitet, der ligesom beslaget gerne skulle kunne holde til stød og skrammer og det barske danske vejr. 

Magnetiske LED-cykellygter

Nu har du fået lys på cyklen, men inden du kører ud i mørket er det også en meget god ide at tjekke om cyklens reflekser er, som de skal være. Det gælder de gule reflekser i pedalerne, en hvid refleks foran og en rød bagpå cyklen. Gule reflekser i egerne er også en god ide, så du bedre kan ses fra siderne. Tjek også alle reflekserne for snavs og brud. For din egen sikkerheds skyld er reflekser på tøjet også godt under kørslen, så du er helt sikker på at blive set af medtrafikanterne. 

Det anslås, at der er et sted mellem fire og fem millioner cyklister i Danmark. Cyklister i trafikken er med andre ord dominerede på mange måder, men det er ofte netop cyklister, det går hårdest ud over, når uheldet er ude. Derfor gælder det om at holde udstyret i orden og minimere risikoen for at komme galt af sted på den tohjulede. Sørg derfor for, altid at have gode cykellygter med dig.